söndag 1 mars 2009

Äntligen söndag


Vi har checkat ut från det otrevliga hotellet, väskorna är intryckta i bilen och finkaffet är upplockat för sista gången på Café Costa. Vi har kört mot trafiken i den speciella vm-filen som leder fram till en helt vansinnigt lerig och gropig parkering för press vid skidstation där frivilliga tjecker med reflexväst jobbar med att spada ner grus i hålen och att som om vi vore en Boeing 747 vevar in oss i "rätt" parkeringsrad så vi inte råkar ställa oss på "fel" plats. Att fatta egna beslut här slutar ofta i katastrof. Vi har åkt shuttlebil upp till mediacentret med tjeckiens svar på Cristiano Ronaldo som varje dag våldför sig så brutalt på vaxburken att ingen orkan i världen skulle kunna rubba ett enda hår på hans tjeckiska skalle och som gärna sneglar i backspegeln med ett flin till tonerna av svår tysk hiphop på högsta volym. Svår i den bemärkelsen att man inte förstår ett ord för mig är det helt obegripligt varför tyskar överhuvudtaget envisas med att släppa skivor i den genren. Så det enda som väntar oss nu är 5 mil av längdskidåkning och intervjuer i en slaskig mixed zone som en ftp senare landar i Stockholm och i TV4-huset. Sen kan jag lova... ska jag dra av mig termobrallorna, ge Liberec fingret, sätta mig på passagerarsätet i hyrbilen och bara njuta medan Maudan styr mot Prag och flyget hem!

Inga kommentarer: