torsdag 6 mars 2008

En dag på spanska


Vaknade i Valencia. Men det kunde likaväl varit i Shanghai, San José, Los Angeles, Amsterdam, Östersund, Lidköping, Istanbul, Vancouver, Denver eller Hammarby Sjöstad. Min kropp vet fortfarande inte vilken tid den ska vara vaken och när den ska vara trött. Tidszoner är ett ont påfund och människan är inte anpassad till att flänga mellan dessa små otyg allt för ofta. Men man lär sig även om det är på den svåra fågelvägen ;-) Tror ändå att jag tog igen sömnförlusten natten till den här dagen då så mycket gick vår väg. Började dagen med en presskonferens på svenskhotellet lite närmare centrum än där vi bor.

Så här laddar en reporter före pk-intervju på takterass. Samme reporter gjorde senare en fullkomligt lysande ståuppa framför vältajmad fontän utanför arenan... man måste sett inslaget i Sporten för att förstå ;-)

Wennerholm hade fått en tavla med Aftonbladet kvinnas pris till "Årets kvinna" typ faxat ner till sig för högtidlig överlämning på takterassen på NH center.

I bubbelplasten låg mest glasskärvor och jag tyckte ett stilleben under titeln "En tidning i spillror" var på sin plats... fyndigt om jag får säga det själv ;-)

Vi sopade mattan med svt idag. Hur kan man som sändande tvkanal INTE bevaka Kallurs träning dagen före mästerskapsstart? Och varför är inte svt:s friidrottskommentatorer intresserade av svenskarnas presskonferens dagen före tävlingarna startar? Är det inte då man får den där färska informationen om form och målsättningar för respektive idrottsman/kvinna som man kan återberätta för tittaren under sändning?! Jag förstår inte, men sen är jag ju också bara en simpel tv-fotograf ;-)

Sen lunch med en efterföljande cafe con leche i solen före träningen på arenan.

Laddade inför pressparty i afton tog vi en wok på favvo-haket i gallerian bredvid hotellet och sedan en taxi till festfixare Ignacio´s lokal Barrio Cinco som visade sig vara ett hål i väggen på en bakgata utanför centrum. 6 glada friidrottsjournalister med fleecetröja och med accrediteringsbrickan runt halsen.... och så vi.. något mer upppiffade och förväntansfulla på detta "party" som Ignacio skickat 1800 mail om. Ignacio kan jag tänka är inhyrd för att aktivera och roa journalistpacket och ge dom en smak av utelivet i Valencia under mästerskapstiden. Kan bara gissa att baren tillhörde hans bror och att han jobbar på något slags provisionsbaserat kontrakt hos honom. Synd då bara att uppslutningen inte blev som han säkert önskat. Mattias fick mig att lova att vi aldrig skulle berätta det här för någon... alltså att vi visade oss på detta hak som skulle husera den såkallade pressfesten, men det går ju inte att hålla såna här pinsamma upplevelser inombords.. det måste ju bara ut för att kunna bearbetas och sedan gå vidare.


Nu är dagen slut för längesen och jag ska snart sova... imorgon är det friidrott på schemat.... men jag ser mest fram emot att vakna i hotellsängen imorgonbittiu och faktiskt veta VART i världen jag befinner mig..

Adios

Inga kommentarer: