fredag 23 maj 2008

Konsten att fördriva tid på en brygga

Alarmet gick 6.15 imorse. Kändes knappt som jag sovit utan jobbat sedan torsdagskvällen. Men upp skulle man och ner i lobbyn där Mr Exclusive väntade redo för att styra mot Stenungsund och en direktare i nyhetsmorgon. Som ett genrep för det som komma skall under nästan 4 fotbollsveckor i Österrike/Schweiz. Blir nog fler än en nyhetsmorgonrapport per dag där borta iofs, men ändå... En fantastisk morgon med strålande sol och en miljö jag skulle kunna jobba i varje dag. Vi åkte ifrån hotellet kl 7 och väntade oss inte riktigt den trafiksituation som vi stötte på strax innan motorvägspåfarten vid tingstadstunneln. Patrick säger att de flesta här jobbar Volvo och börjar i ottan. Han hade sett en arbetare lägga gatusten kl 6 imorse då han drog bort gardinen ifrån sitt fönster i sviten på våning 3. Tydligen börjas det arbetas tidigare i den här delen av landet, men jag vet inte om jag håller med. Byggarbetarna som bodde på byggställningen utanför mitt sovrumsfönster i veckorna 4 tog ju inte direkt sovmorgon dom heller. Det jag däremot kan skriva under på är att dom inte har pejl på effektiv bilkörning i rusningstrafik. I Stockholm kallas den vänstra filen på en tvåfilig motorväg för omkörningsfil. Det innebär att all annan tid.. alltså förutom den tiden det tar att köra om fordonet som ligger framför och håller en något långsammare hastighet... skall tillbringas i den högra filen. Men den regeln gäller inte här. Jag fick lära mig det idag. Kan vara ganska frustrerande för en sån som jag som ofta vill fram och förbi.

På parkeringsplatsen utanför huvudentrén vid spelarhotellet stod en Henke och väntade i sin lastbil. Med Henke menar jag inte Henke som i Larsson utan en lastbilschaufför som levererar viktiga prylar till olika ställen i Stenungsund. Idag var han på väg ifrån parkeringsplatsen vi placerat oss på för att göra direktaren till nyhetsmorgon. Jag sprang fram och bad Henke vänta 3 minuter tills Patrick pratat färdigt i tv, mest för jag inte ville få ljudet förstört men också för att han inte skulle tagit sig förbi utan att ha kört över Mr Exclusive på sin väg ut därifrån. Något som ju hade varit tråkigt eftersom vi ju ändå hade klivit upp såpass tidigt och tagit oss dit för att va med i direkt i programmet. Henke gick med på det men ville skrika något väldigt högt som skulle höras ut i tv som kompensation för sitt tålamod. När jag vänligt men bestämt sa nej kom han med önskemålet om att få utföra ett såkallat kalsongryck på min reporter som var i full gång med att rapportera om läget i landslaget live i morgon-tv. Måste erkänna att jag för ett ögonblick tyckte det verkade som en bra deal, jag menar tänk vilka bilder det hade blivit! Men tog mig snart samman och nekade. Det hade ju blivit väldigt konstigt.

En stor del av det här jobbet går ut på att resa. Att ta sig till arenan eller stället där "det händer", men även att vänta in matchen eller aktiviteten på plats. Ibland får man sitta i en snöhög i den kallaste delen av norra Finland, men ibland får man sitta på en brygga vid havet en solig förmiddag på västkusten. I sådana lägen gör det ju inte direkt ont att jobba. Å då kan man ju tillexempel göra ett stilleben av sina hörlurar eller passa på att spana in hur en kamera på stativ ser ut underifrån.




3 kommentarer:

Ola sa...

Hej!
Har läst din blogg ett längre tag och måste säga att jag gillar den skaprt. Kommer att fortsätta läsa och även kommentera nu när jag skaffat mig ett konto för att kunna göra det! Tack för en läsvärd blogg!

Sofia Broberg sa...

Det var roligt att höra. Tack så hjärtligt =) Pass på för snart kommer EM-rapporterna!

Ola sa...

Du kan vara helg lugn, jag är redo för EM rapporter. Men först tar jag en veckas semester....