söndag 25 maj 2008

På fel sida


Det är det här jag gör i vanliga fall. Står bakom en kamera och fotograferar tv. Tv-fotograf brukar man kalla mig fast många använder den förlegade titeln kameraman. Något jag aldrig kommer att kalla mig själv. Idag utökades mina arbetsuppgifter något. Patrick som var tvungen att lämna "lägret" en sväng i lördags skulle inte hinna tillbaka till Stenungsund i tid till träning med efterföljande pk idag. Jag tänkte väl inte mer på det förrän det damp ner ett mail i min inbox med frågor till spelare samt förbundskapten. Tanken var väl att jag skulle använda Olof som frågeställare, men han är ju oftast väldigt upptagen med sitt eget arbete så jag fick helt enkelt ta saken i egna händer. Med laptopen i knäet och länk-Ola bakom kameran ställde jag frågor i ett rasande tempo. Försökte följa det manus jag fått men det slank in en egen fråga eller två emellanåt =) Redaktör Supanich undrade om det inte var så att jag faktiskt hade lärt mig något av reportrarna under mina år bakom kameran. Jo, ett och annat har man väl snappat upp ;-) Fast man dominerade ju som enmansteam på lokal-tv i Skövde när det begav sig. Gick speak-kurs med Haglind i fikarummet och åkte aldrig ut på jobb utan ett frågepapper. Jag fick t.o.m åka till Stockholm på programledarkurs med Lasse Bengtsson en helg. Det var under den tiden som min dåvarande chef tyckte det var en bra idé att ställa mig framför kameran istället för bakom.. hmm.. jag måste erkänna att jag inte riktigt höll med om det. Men i vilket fall så skrevs det en del telegram och påor plus att jag fick åka ut och göra inslag på den "andra sidan", som reporter alltså. Fortfarande med frågepappret i handen. Det har jag iofs aldrig sett på den här nivån. Dagens frågepapper var lite mer modernt i form av en MacBook, men jag hade faktiskt varken penna eller papper så jag kunde inte skriva ner frågorna ifrån mailet. Var lite orolig för att det skulle se ut som jag lite nonchalant satt och surfade tv-tablå eller något liknande istället för att lyssna på deras svar när jag i själva verket spanade vilken nästa fråga i ordningen var. Fast det var väl ändå ingen som trodde...eller?

Tyckte ändå jag fick bra svar och var på det stora hela ganska nöjd med intervjuerna jag gjorde. Så nu tänker jag att jag inte behöver ha med mig någon reporter ut på nästa jobb. Det här var ju mitt break. Varför inte åka själv på EM likaväl och spara en liten slant åt kanalen?! När jag berättade för Lagerbäck att Ekwall satt på tåget sa han "ja, det är väl likabra" synd bara att jag inte har det på band så Patrick får höra =)

Inga kommentarer: