lördag 6 september 2008

Landet långt borta

Albanien och framförallt Tirana har inte lyckats kvala in på listan över mina favoritresmål. Det känns lite som om vi rest till en soptipp. Åtminstone om man ser till upplägget på stan. Förstår inte riktigt hur stadsarkitekten tänkt, om det nu finns en sådan. Man kan lätt tro att någon kastat ut byggnader lite hur som helst. Det jag vet är att det inte är direkt säkert att gå ensam utomhus och att invånarna i den här stan nog aldrig sett en svensk förut för dom tittar väldigt. Varmt är det. Idag säkert runt 30 grader. Mina kollegor ligger just nu vid poolen och svalkar sig. Alla sveriges fotbollsjournalister ligger och steker där i den heta solen. Ska bli kul att se vilken ansiktsfärg som dominerar på pressläktaren på arenan ikväll.

På tal om arenan så går det så där för produktionspersonalen. Dom har ingen ström i vår OB-buss och nyss fick jag rapporter om att något brann där inne. Grekerna som kör länkbussen kör med en generator som låter som en otrimmad moped. Den pajade en dryg kvart före vår liverapport i nyhetsmorgon tidigare idag. Det känns stabilt. Ska bli intressant och se om albanierna kan skaka fram lite ström och om länken hem kommer hålla hela matchen.

Inatt hörde jag ett skott utanför mitt fönster. Sen kom det några fler skott och jag tänkte att nu blir det inbördeskrig för dom springer uppenbarligen omkring med K-pistar. Efter ett tag började det smälla väldigt tätt och när jag kikade fram under täcket såg jag att det blinkade utanför fönstret. Smög och och gläntade på gardinen. Fyrverkerier. Men jag fattar liksom inte varför. Dom bara brände av ett sjudundrandes fyrverkeri och sen vart det lika tyst och mörkt som innan. Måste gjort ett stort hål i stadskassan. Känns jävligt onödigt att lägga pengar på sådant i ett land som detta. Olof googlade fram att medelsnitts albaniern tjänar typ 35 000 kr per år och att hela ekonomin bygger på att albanier i andra länder skickar hem pengar till sina släktingar. I nuläget har jag svårt att tänka mig att Albanien inte heller kommer att platsa på listan över länder jag helst skulle vilja flytta till.

Inga kommentarer: