söndag 25 januari 2009

The producer

David Spade är ju en sak, tyckte det var stort då och där i korsningen när han gled upp bredvid oss vid stoppljuset. Men George Clooney är ju ändå jävligt mycket hottare!!!!!!!! Han gled förbi i en svart svinsnygg jaguar i nån slags sportbilsvariant idag när vi tagit en lunch på Santa Monica Blvd. Eller lunch klockan var fyra så snarare eftermiddagsmat. Det är lite så vi jobbar här borta. Är ändå nöjd med min kändis-spotting so far eftersom Olof och Lühr inledde veckan med att äta på samma ställe som Jennifer Anistons pojkvän och sångare John Mayer.

Ja det är ett högt arbetstempo och det är inget fel med det. Bara lite väl mycket uppgifter som hamnar i mitt knä. Klart att jag kan bestämma saker som t.ex. vilka spelare vi ska intervjua efter match, inga problem, men eftersom jag har tusen andra prylar att fixa med under match är det en anings svårt för mig att avgöra vem som varit mest intressant. Olof har ju inte tid eftersom han har sina texter att lämna till Fotbollskanalen.se så jag får förlita mig till landslagschef Richts omdöme... vilket ju går alldeles strålande. Tycker kanske att min arbetsbeskrivning utökats något sen jag landade här. Har nämligen fått ett helt amerikanskt upplänk-team att basa över. Dom har en OB-buss större än min lägenhet och på matchdagar är den bemannad med fyra pers varav en är VD:n för själva upplänkföretaget. Där ska jag styra upp vilken tid dom ska vara på plats, vilka av mina kollegor som under direktsändningarna behöver höra kontrollrummet i Stockholm i örat, vilken tid teknikerna ska ha lunch, vilket utsnitt fotografen ska ha under intervjuerna, när bildproducenten i bussen ska klippa från matchbilder och ner till vår kamera bakom mål, vad kommentator ska säga till Olof i sin överlämning före match, lämna telefonnummer till ljudtekniker i Stockholm, banda intervjuer i OB-bussen före länken gått upp och sedan prata med sändningstekniker om att banda upp dom intervjuerna hemma i stockholm så snart dom fått upp signalen samt när dom ska sändas ut precis före matchstart. Ska ju även hålla koll på tider åt Olof så han vet hur långa intervjuer han ska göra och när han måste bryta och så såklart prata med Richt som hämtar förbundskaptener och spelare till intervjuplats. Sen får vi ju inte glömma mina "vanliga" arbetsuppgifter som att ta filma under match till olika inslag som ska göras samt intervjuer i mixed zone efter slutsignal. Tur att man är tjej och klarar av att utöva flera moment i en tv-sändning samtidigt.

Sen bandar och klipper jag Fotbollskanalen On Tour varje dag. Under direktsändningarna av programmet har jag en lite mindre amerikansk OB-buss att styra upp bemannad med endast två tekniker som vill att jag ska ta beslut om precis ALLT. Fast det gör jag ju så gärna ;-) Tror inte ens jag nämnt alla inslag och intervjuer som görs däremellan och som ska redigeras och puttas ut i On Tour. Högt arbetstempo var ordet och ja jag står fortfarande upp men det börjar svaja lite i huvudet nu ska jag erkänna, och det känns sådär med tanke på att vi är långt från klara här borta.

Nu när jag tänker efter tror jag att jag ska ändra texten på mina visitkort från tv-fotograf/redigerare till PRODUCENT. Undra om man får högre lön då?

Nu ska jag ut och njuta av sista kvällen i Los Angeles och äta middag med mina tre bästa vänner och kollegor här borta, Lundh och Lühr. Och så ska jag säga hej då till Hampus. Nästa gång vi ses är jag helt säker på att han kommer vara stor och känd skådespelare med svinmycket pengar och hus i Hollywood Hills och då kan han rekommendera mig till alla stora filmbolag så jag kan flytta hit och jobba. Dom lär ju bli imponerade av just den delen av mitt CV som beskriver mina uppgifter på den här resan.

Inga kommentarer: