onsdag 6 augusti 2008

In i dimman



Jorå det finns en sol i Kina. Har aldrig sett den förut men här finns bildbevis! Min kollega David tror den är fejk. Att dom placerat den där bara för det är OS. . Jag är benägen att stötta den teorin. Det skulle kunna va en spotlight med jättelång kabel. Spenderade september månad här förra året och då syntes inte solen en enda dag. Men då var det ju fotbolls-VM för damer och det tyckte dom nog inte var lika hot som ett OS så det var väl inte värt. För jäklar vad ström det måste dra!

Tänker ta revanch i år. Å då menar jag inte att jag tänker spotta tillbaka när invånarna i det här landet ogenerat lägger loskor framför fötterna på mig. Nä, jag tänker shoppa! DK, Kåmark och t.o.m sportchefen gjorde affärer i Peking sist. Jag presterade inte alls till min fulla kapacitet på det området och måste ta igen det den här resan. Hoppas vi kommer få tid till det bara.

Vi har bara varit på hotellet än så länge för vi landade sent igår eftermiddag. Sen privatbuss (!!!) från flygplatsen. Jo det är sant, en sån där som man har i lokaltrafiken utrustad med stämpelklocka och allt. Jag, David och Jede plus packning. Dom har satsat stenhårt på servicen i år. Kineserna alltså. Vår chaufför kollade förtroendeingivande på kartan innan vi drog iväg körde en extra sväng bara för att visa oss att dom minsann oxå har IKEA. Eller så körde han fel, svårt att avgöra. Hotellentrén såg ut som en uppfart till en bensinmack eller ett McDonalds men helt ok inuti. Finns ingen hamburgerrestaurang här inne dock. Dom har istället satsat på kvalité och god smak. Ett Starbucks!!! =) Min lycka är total. Blev såklart en grande Latte där igår efter middagen på texmex restaurangen som kör stenhårt på country och kinesisk trubadur-trio nere på plan 1. Det går rykte om en bowlingbana här inne någonstans oxå. Ska spana in den senare. Idag ska vi iväg till en skola där eleverna övat svensk flagg-vevning inför invigningen imorgon. Undra om dom får betalt? Hoppas dom övar inomhus i en gympasal eller en aula går ju oxå bra för utomhus kan det bli lite svårt att illustrera. Den fuktiga smog som täcker det mesta av det här landet ligger galet tät. Hett tips i vilket fall och en tolk möter upp nere lobbyn om en timme. Seriöst satsat och helt rätt för nu är det allvar.... vi är faktiskt på OS.

Inga kommentarer: