tisdag 19 augusti 2008

Smiling Beijing

Tro det eller ej men solen har varit framme ett par dagar här borta och himlen har faktiskt varit blå, i vilket fall några timmar på förmiddagarna. Fast jag tror fortfarande det är fejk. En illusion skapad av ett folk som tycker det är helt ok att förvränga verkligeheten en aning.. så länge dom själva framstår som ett fantastiskt folk. Digitalt animerade fyrverkerier på öppningsceremonin, en flicka som mimade till en annan flicka som stod bakom en skärm och sjöng för hon inte var söt nog.. oxå detta på öppningsceremonin. Flaggor som på en vindstilla arena helt plötsligt börjar blåsa som om det var en tyfon på väg, anledningen är inbyggda fläktar i flaggstängerna.. jo det är sant. Dom påklistrade leenden som alla volontärer tvingas gå runt med i flera veckor och som så sakta börjar trilla av av ren utmattning. Men filosofin "vi sätter stora reklamskyltar framför alla fattiga bostadsområden så dom inte syns, och därför inte finns" slår nog alla rekord i falsk marknadsföring.

Idag har vi pingis och taekwondo på schemat. Hade tänkt hinna med en shoppingsväng före dess men kan nog bli tajt. Har redan varit iväg på två rundor som gav fantastisk utdelning. Man måste vara stenhård i sina förhandlingar och vägra betala mer än 10 % av utgångspriset. Jag lyckas såklart! Får väl se hur länge grejorna håller. Fast det spelar ingen roll. Huvudsaken är att jag fick handlat mer än vad jag hann förra resan. Har inte varit mig själv sen dess, men nu börjar det ordna upp sig.

Igår ringde jag resebyrån och SAS för att försöka uppgradera mig på hemresan. Kostade massor med poäng på Thai. Men man vill ju liksom inte ha mittensätet i ekonomiklass efter ett 3 veckors-mästerskap på andra sidan jordklotet. Kan iofs tycka att det alltid ska bokas sovsäte på vägen hem efter långa jobbresor, men vem är jag att bestämma det. Nu räckte i vilket fall inte mina poäng eftersom jag blåste ett gäng på en Thailandsresa i höstas. Fan. Får bli nästa gång. Inte för att jag någonsin tänker åka tillbaka hit nått mer, nä men det är sant jag skämtar inte.. vet att jag sagt det förut men nu det blir inga fler Kinaresor, så det så!

Inga kommentarer: