söndag 3 augusti 2008

Jag har ju semester!

Det är helt sjukt vad 5 veckor kan gå fort när man är ledig. Har jag aldrig upplevt förut. Nu har jag iofs aldrig varit ledig så lång tid förut så det är väl inte så konstigt att jag inte har någon erfarenhet på området. Min första riktiga semester inträffade alltså år 2008, 32 år efter jag föddes och 8 år efter att jag tagit min examen. Förstår inte varför jag inte testat tidigare för det är ju en fantastisk uppfinning. Man får betalt för att vara ledig =) Fast det är väl bättre sent än aldrig.

Jag tycker jag har förvaltat min semestertid väl. Började med en vecka i dvala efter fotbolls-EM. Sen en vecka på en strand i Italien. Helt fantastiskt. Åkte med säljare Johansson ner på nått möte angående någon ny klädkollektion. Vi tog in på hotell i Lido di Jesolo strax utanför Venedig. Jag har varit där förut, 1987 när pappa spelade bandy och Villa BK tog en bussresa ner till denna lilla semesterort. Så här 11 år senare hade inte mycket förändrats. Kollade läget lite i de området vi bodde då och hittade den lilla gräsplätt vi firade midsommar på och där mamma fick agera midsommarstång med armarna rakt ut och en liten midsommarstång i miniatyr i ena handen. Sen sjöng och dansade vi runt henne. Minns att italienarna stannade tittade väldigt. I Jesolo badar och solar man och på kvällarna sjunger man karaoke på italienska. Jag hoppade över det men det var väldigt roligt att lyssna på dom andra som sjöng. En sak som var annorlunda var att det kommit dit en massa thailändskor dit som gick omkring på stränderna hela dagarna och erbjöd massage för en billig peng. Jag och Fredde hittade en som var riktigt bra. Det var bara det att Fredrik lyckades få henne arresterad sista dagen vi var där. Dom fem (!!!!) poliser som kom fram till Fredriks solsäng under den sista dagens pågående massage påstod att det var olagligt både att sälja och att köpa massage så dom tog thailändskan i tröjan och gick iväg med henne. Fredde kollade lite surt efter dom och mumlade något om att hon åtminstone kunde fått lov massera klart.

Nu är det tydligen slut på semestern och på tisdag kastas jag in i verkligheten igen. Ska till Kina och OS. Jag har iofs sagt att jag ALDRIG ska åka tillbaka dit och principfast som jag är lyckades jag hålla mitt ord ungefär nästan ett år. Men det är ju ändå ett OS. Hörde nått om att kineserna i Peking gått kurs i att stå i kö. Ska bli intressant och se om någon fick godkänt i den kursen. Sen ska dom tydligen placera ut sina stackars pensionärer i gathörnen för att spana efter terrorister... öhh.. joråsurrusåatte. Fråga 1, Hur ser man på en person att den är terrorist? Fråga 2, Har dom kinesiska pensionärerna specialkunskaper i terroristhantering som pensionärer i övriga världen saknar? Fråga 3, Hur ska pensionären agera om han/hon ser en terrorist komma gående med stora terroristplakat och bomber i händerna? Fråga 4, Kommer pensionärerna sitta på en tältstol och ha en sådan där orange skolpolisväst på sig och fälla ut armarna och hindra gångare som ska korsa gatan att bli överkörda av en förbikörande terrorister? Fråga 5, Vad heter terrorist på kinesiska? Tänkte att det kan va bra att veta om man är på stan och någon pensionär i närheten råkar få syn på en och börjar ropa terrorist jättehögt så alla ska veta och ta skydd. Men bara för den sakens skull. Kanske kan googla det.

Inga kommentarer: