söndag 17 augusti 2008

Jag vill ta med mig en kines hem

Dom leende kineserna i Pekings mungipor är på väg ner. Man märker det så smått på en del buss/taxichaufförer här som legat på vägarna och kört dygnet runt sedan invigningen. En busschaufför fick tydligen ett "Falling down" igår när mina kollegor skulle åka buss från arenan där man ror väldigt fort. Först vägrade han köra bussen om inte alla fick sittplats. När han sen tvingat folk att gå av körde han iväg i 20 km/h bara för att jävlas. När människorna i bussen påpekade att det kanske gick lite väl sakta och att dom hade ganska bråttom till mediacentret för att jobba stampade han plattan i botten och körde rally mellan filerna och låg på tutan hela vägen tillbaka. Han använde inte ens bromsen vid farthinder. Fasaden börjar som sagt luckras upp och den rätta kinesen börjar visa sig. Jag tror dom flesta börjar bli trötta nu. Jag ser tydligen väldigt trött ut enligt en kinesvolentär som påpekade detta för mig igår. Det är väl inget man ska ta som en komplimang.

Häromdagen åkte vi runt och filmade Pekings gator och torg till ett inslag som sänds idag söndag. Vår taxichaufför lekte charader och imiterade Pavarotti när vi åkte förbi operahuset.. jätteroligt. En annan började jaga en fluga under en tur i tät pekingtrafik. Det var mycket roligare. Han fick den tillslut, flugan alltså. En tredje taxichaffis lyckades (efter att vi letat en vecka) hitta en bakgård där kineser, ung som gammal spelade pingis för fulla muggar. En helt underbar miljö och fantastiska människor som log och tyckte pingis var det bästa som fanns. En av spelarna var minst 70 bast och körde ett ljusbeige linne med kostymbyxor från tidigt 50-tal. Han sa "Oj" efter varje slag och fnissade väldigt. Så söt att man bara ville ta med honom hem och sätta honom i bokhyllan. Men det ska jag ju såklart inte göra. Vad skulle vi prata om?

Dom där kinesiska pensionärerna som skulle sitta i gathörnen och spana efter terrorister sitter inte där dom ska. Jag har hittat dom på handbollsarenan på läktaren bakom ett mål där dom under en hel match satt och ropade "Sverige sverige" och vevade med sådana där uppblåsbara klappredskap. Känns ju sådär. Vem vikarierar på gatan nu? Man går inte säker någonstans. Utom på handbollsarenan då vill säga.


Idag har det varit "Birdnest" och friidrott hela kvällen. Volontärerna här placerar ut och plockar in häckarna med militärisk disciplin. Ser fantastiskt roligt ut. Dom springer på led och när dom står är armarna spikraka utmed sidorna. Olsson berättade att en bussvolontär försökt tvinga honom och 20 andra att inta samma position när dom skulle kliva på en buss vid en hållplats. Sådana metoder fungerar ju liksom inte på västerlänningar.



Vi fick Roger Federer i mixed zone efter matchen igår. Jag tog en bild olovandes och fick lite skäll av mixed-chefen men det var det helt klart värt =)


Tackade nej till jobb i Spanien resten av året. Verkar kanske dumt men man måste ju ta hand om sina nära och kära. Jag ska bli vuxen nu, sluta flänga och skaffa mig en vardag. Ska bli spännande att se hur det går. Tänkte försöka att inte resa så tätt resten av året utan vila ut, åka till redaktionen och träffa mina kollegor, göra mitt jobb, vara social, veckohandla och bädda sängen och sånt som jag inte riktigt hunnit med tidigare. Förresten sa jag att jag åker till Albanien 6 dagar efter att jag landat i Sverige?

Inga kommentarer: