lördag 16 februari 2008

Kamelhår värmer bra

Landade här uppe imorse igen.. i Östersund alltså. Det är kallare nu, och jag fryser mer, men hittar bättre och bor bra =) Europcar-killen frågade mig om jag var här för skidskyttet.. "Ja, fy fan" svarade jag utan att tänka mig för. Alltså det är inget fel på skidskytte, bara svårt att göra det bra för oss (TV4) som inte har några rättigheter på plats... men det vet ju inte biluthyrningspersonalen på flygplatsen i Östersund om.. så hur dumt måste inte det låtit i hans öron?!

Fasen vad taggade vi var idag! Idag skulle vi ut i spåret, filma skidåkare och snötäckta kvistar som gnistrade i solskenet utmed skidstadion. Å vilket bildjobb det skulle bli.. bara egna bilder och inga trista tävlingsbilder ifrån SVT. Maud slog en snabb signal till någon med känningar i det där stora runda cylinderformade huset som är 9 våningar högt och ligger på tävlingsområdet, det som Ferry kallade för termosen. Vi skulle upp och ta fina vy-bilder hade vi tänkt. Frågade Maud om hon inte kunde skaka fram en skoter oxå när hon ändå var på g så att säga.. blev inget med det, men upp i tornet fick vi lov att åka i allafall. Kul att TV4 äntligen börjar få röra sig lite friare på det här mästerskapet. Jo, det blev nog riktigt bra, vybilderna alltså. Ingen annan har nog fått just dom bilderna ;-) Då så, ut i spåret och börja skapa! Vi gick runt den stora runda byggnaden och följde folkströmmen ut mot skogen. Efter typ 3 meter fastnade vi och insåg att vi aldrig skulle kunna trycka oss fram till staketet för att få några bra åkbilder.. och det var så mycket folk att om vi skulle gått längre bort så skulle vi aldrig hunnit tillbaka före målgång. Jag klev upp på nån cemtentklump för att försöka se om havet av människor hade någon ände någonstans... det hade det inte. En anings stressade stod vi där med beslutsångest över höger eller vänster.. höger eller vänster.. hmm.. Maud såg en öppning. "Nu! In däremellan!!" Vi hittade en öppning mellan några friluftsklädda Östersundsbor och pressade oss tillbaka till cylinderhuset (alltså jag kommer inte ihåg vad det heter!!) och kunde pusta ut.. jösses.. vilket äventyr. Vi gick tillbaka och ställde oss med dom galna tyska journalisterna på byggställningen vid målet istället och väntade snällt på våra intervjuer sist i kön.. lite mindre taggade än innan. Där stod en tysk reporter med rödfrusna öron och en norsk kollega som hade fått nog och var trött på "denna väntingen hela tiden". Det är lite svårt att ta småirriterad norska på allvar faktiskt och jag bröt såklart samman bakom kameran, men jag tror aldrig han märkte något. Typiskt att man alltid måste skratta så där mycket vid så olämliga tillfällen.

Vilket uppgradering förresten. Har checkat in på betydligt fräschare hotell mitt i stan den här gången. Här bor även hela SVT:s produktionspersonal. Träffade Leffe förut, sveriges i särklass bästa sportfotograf. Han var röksugen som vanligt, men hann berätta att det var ett "jävla väsen" här om nätterna.. Leffe kunde inte ens sova med fönstret öppet.. för det brukar han göra även om det är 7 minusgrader. Jag har däremot fått ett rum längst in i byggnaden med fönster ut mot nån lite större väg utan varken nått Harry´s eller O´Learys i närheten. Känns bra. Dom är bra törstiga här uppe annars. I öltälten vid skidstation dricks det alkohol och spelas det dunka dunka mellan tävlingarna. Det vinglar runt svenska fans i blågula supporterhattar som tror att det inte märks om dom kissar i den vita snön. Dom berättar även gärna för förbipasserande att dom nog tagit ett glas för mycket, som om man inte skulle märka det ändå. Är i chock. Det här är värre än annandagsbandy!

Måste bara säga att jag tycker inte vuxna karlar klär i UGG-boots! Tacka vet jag den där polska journalisten som sitter bakom oss i pressrummet. Han har fällt en mindre mammut och sedan surrat ihop ett bar rediga stövlar av skinnet som slutar strax under knäet. Maud såg likheter med sådana där "mamelucker av kamel som äldre damer brukar ha i svanken". Jag undrar om inte Maud oxå varit i öltältet idag!

Ska va på plats 9.30 i presscentrat imorgon. Då ska Maud jobba fram access till oss för att få filma i målområdet.. för kollegorna på TV2 Norge tog det 4 dagar att få loss.. den diskussionen vill man ju inte missa... ;-)

Gonatt

Inga kommentarer: