söndag 22 februari 2009

Är det inte det ena så är det internet

Det blir ett kort inlägg idag. Se bilden ovan och jag tror dom flesta som känner mig och min rygg förstår. Anledningen till varför min dator står här på ett stengolv i en hall framför en dörr i ett hotellrum ute på den tjeckiska landsbygden är för att yoghurten var slut på frukostbuffén imorse när Maud skulle äta. Det var liksom droppen för henne. Nu 10 timmar senare sitter jag i ett nytt gigantiskt rum med fyra sängar istället för två, stora fönster åt två håll, stort bord och en hall med garderob och hur mycket plats som helst för både mig och mina väskor. Maudan har flyttat längst upp till värsta takvåningen till en 3 (!!!) rumslägenhet med kök och snetak. Hon har en dubbelsäng plus fyra sängar till och ett av rummen har hon stängt dörren till för därinne vet hon inte riktigt vad hon ska göra. Jag var inte med i morse när Maud käkade frukost, jag var heller inte med när hon begav sig till receptionen för att prata med personalen. Vet inte alls hur hon bar sig åt för att få den stackars receptionisten att uppgradera oss så in i bäng eftersom det häromdagen var fullbelagt och stört omöjligt att få större rum. Ska jag vara ärlig är det nog bäst om jag inte vet, men jag är i vilket fall oerhört tacksam! Enda kruxet med den här flytten är att det trådlösa nätverket bara funkar ute i korridoren på det här våningsplanet. Och så här då förstås. Precis innanför dörren till mitt rum har jag hittat en svag liten rackare till signal som bara når fram om datorn står med skärmen lutad mot dörren och nere på golvet. Kan inte ha den i knäet ens. Fast vem har sagt att vårt jobb är glamouröst. Har jobbat på stengolv förut. Om det är det som krävs för att jag ska slippa bo i ett rum där Nils Karlsson pyssling skulle känna sig som en jätte så kan jag köpa läget. 

SVT sprintar runt i spåren ungefär lika långt och länge som skidåkarna gör varje dag, fast utan skidor då såklart. Dom har en helt annan access på arenan än vad vi har. Dom får även stå i en lite finare del av mixed zone, den del som alla skidåkare passerar först. Ändå lyckades dom missa en viss norsk före detta skidåkningshjälte som nuförtiden är superpolare med Södergren. Men Maudan var på tå och högg direkt. Hon snappade även upp den ogjorda vinkeln på dambackhoppningen, det där hemliga reportaget vi var ute och spelade in häromdagen. Vem behöver finpass och evenemangsrättigheter. Det går att göra tv ändå. Ställningen just nu Tv4-SVT 10-0!

Shoppingäventyret fortsätter. Fåfängt jackbyte på Broberg så här halvägs in i mästerskapet. Helt rätt tänkt. Min kollega har dessutom lärt sig det tjeckiska ordet för rea. Ska bli kul att se vart det här slutar. Båda har konstaterat att vi nog i vilket fall redan nu är i behov av extra väska att packa i. Får nog bli en till vända till gallerian är jag rädd.


Inga kommentarer: