lördag 21 februari 2009

Ett tjeckiskt biopalats

Man vaknar ju som sagt inte och slår volter av lycka över att man är i Liberec. Finns få aktiviteter här förutom jobbet. Igår testade vi att ta varsin tjeckisk öl för att försöka framkalla något slags rus och glömma vart vi befann oss för en stund, funkade sådär. Vi blev mest trötta och gick hem. Vi har också testat att shoppa oss lyckliga. Det spårade ur totalt. Maudan fick något dimmigt i blicken och mumlade något om barnbidrag och hur hon minsann tänkte passa på att byta ut sin vintergarderob när hon ändå är i Tjeckien och bor granne med en galleria och att det faktiskt finns billiga barnkläder på Tradera om nu barnen skulle behöva nya vinteroveraller. Ikväll däremot har vi haft en 2.45 timmar lång flykt från Liberec. Vi gick på bio och såg "Benjamin Buttons otroliga liv". En fantastisk film som borde ses av alla. Den var så bra att jag faktiskt glömde vart jag var för en stund. Hörde Maudan chippa efter andan när Brad Pitt gjorde entré på motorcykel. Sådana bilder ser man sällan på gatorna här i Liberec. Vi behövde det jag och Maud. Nu känner vi oss laddade för ännu en vecka på den tjeckiska landsbygden.

Det har slutat snöa nu! Äntligen! Man kan helt plötsligt vidga sin vy, fälla ner luvan och se saker och ting på ett helt annat sätt. Såg solen idag också, fast bara en skymt bakom det som verkar vara ett oändligt molntäcke. Kanske var ett önsketänkande, eller en spotlight i SVT´s studio... hmm.. Tror jag sagt det förr men jag vill bara påminna om att jag har svårt för nederbörd. Det försvårar arbetet och bilderna blir färglösa och platta. DN-Esk hade räknat ut att det snöat 72 timmar alltså hela tiden sen vi kom hit. Men igår slutade det. Kom lite regn istället och idag har det varit uppehåll. Är tveksam till om det blir något mer vintermästerskap för min del. Tänkte gå till chefen och be att få en snöklausul inskriven i mitt kontrakt. Då kan man hänvisa till den nästa gång man hamnar i vinterlandet och boka första bästa flyg hem så snart man ser flingorna falla. Svårt att avgöra vid vilken mängd snö man ska dra gränsen dock. Imorgon säger dom att det ska komma 26 centimeter! Kan det verkligen stämma? Och om det nu gör det måste jag väl kunna hänvisa till klausulen och stanna inomhus?


Gunde skottar framför sin vallalastbil

Biobesök

Tjeckisk filmduk

Pressträff vid Gundes vallalastbil

Radiosporten valde att göra sin intervju i en snödriva

Vansinnigt snygg mössa. Virkad av Ante. Jag vill också ha!

En tjeckisk öl större än mitt huvud.. joråsurrusåatte...

1 kommentar:

Richard, eventation sa...

Hej Sofia.

Vilken grym blogg du har.

Det var det värsta,
hoppas allt e bra med dig.

Vi fär köra en fika nån dag.

Har flyttat tillbaka till Lidingö nu så
slå en signal när du är i närheten.


kram


Richard

www.eventation.se