torsdag 26 juni 2008

Ensam är stark

Alltså jag har ju gjort det förr. Jobbat ensam. Med uppställd kamera på stativ och mikrofon i min hand. På lokal-tv. Å så gjorde jag det i Stenungsund. Patrick hann inte fram i tid så jag fick hoppa in med frågepappret och länkman som fotograf. Men det var annorlunda. Då var allt uppstyrt. Spelarna kom och satte sig. Jag ställde frågor, tackade och tog in nästa. Å så var det på svenska. Nu ska jag köra solo i en mixed zone efter en semifinal mellan Spanien och Ryssland i ett europamästerskap. Det är inte direkt en intervju med kommunfullmäktige i Tibro kommunhus vi snackar om. Det är lite hetare grabbar än så. Sen måste ju tilläggas att jag inte kommer att stå där ensam. Nämnde jag att det är fotbolls-EM jag är på?! En annan liten yttepytte detalj som känns väsentlig är ju att jag inte förstår vad dom säger och få talar engelska.. joråsurrusåatte..

Det är här min konflikt med mig själv börjar. Jag MÅSTE alltså se till att få hjälp med intervjuerna och att få spelare att stanna vid min kamera. Det finns egentligen bara en person som kan hjälpa mig i detta läget... och det svider att ens behöva säga det här men UEFA-gubben med skägg kan rädda hela fyrans EM-sändning. Kan verka orättvist och framförallt ganska osäkert att lägga ett sådant tungt ansvar på en sån simpel mans axlar, men han har ju faktiskt lite sig själv att skylla. Dags att stå upp för den person han är och bevisa att jag har haft rätt hela tiden.. att han är en mansgris deluxe! En naturlig fråga att ställa i ett sådant här läge är ju "vart är Maud?" Jo, det ska jag berätta.. man får bara EN mixed zone biljett när man står på väntelista. Alltså blir det jag, den som kan operera kameran som får gå in. Eftersom vi jobbar på TV är ju både ljud och bild nödvändig vid publicering.

Så nu sitter jag här i SMC:t och ser matchen gå i gång på storbilden och försöker lägga upp en strategi för hur jag ska gå tillväga. Frågepapper? Nä, fan jag har ju händerna fulla. Ett bekymmer är ju hur jag ska kunna ställa skärpan samtidigt som jag ska hålla fram mikrofonen..jösses... det kan vara värt att dokumentera. Kan bli en film i stil med Gösta Ekmans "Papphammar". Tänkte jag skulle ta rygg på en rysk reporter som pratar engelska och som Maudan träffade igår. Inte för att jag förstår ryska, men huvudsaken är ju att han och spelarna förstår varandra. Sen finns det en argentinare som pratar spanska och engelska som jag spanat in. Dom kommer nog börja undra lite när jag sticker fram min kamera över deras axlar. Har redan förberett ryssen på att så kan bli fallet. Han kollade lite konstigt och log ganska snett och nickade på huvudet.. undrar om han egentligen förstod vad jag menade?? Ett annat alternativ är ju att ge bort mikrofonen till någon lallare som jobbar på tidning.. såg att grisen var här idag. Men risken är väl att han skulle ställa sig och stampa på den så att TV4 blev utan intervjuer.. det är ju lite så grisar som han jobbar.

Det åskar duktigt i Wien idag också. Igår slog den ut strömmen i hela IBC vilket resulterade i flera sändningsavbrott för många länder i Europa. Ute på compound:en fick turkisk och tysk tv nys om att schweizarna körde sin signal på fiber direkt ifrån arenan och kopplade in sig lite snyggt och länkade vidare matchen hem till just Turkiet och Tyskland. Dom hade tur. Är man inte på plats i ett sådant läge är det omöjligt att rädda situationen. TV4:as signal som går just genom IBC här i Wien slocknade pga strömavbrottet. Och det system som ska kicka igång reservströmsystemet pajade. Därav dom långa avbrotten. Jag har bara fått berättat för mig hur rubrikerna i kvällstidningarna hemma löd idag. Okunnigt och man undrar om dom söker sina fakta innan dom publicerar. Och Ola ljög inte.. ett tag var faktiskt HELA europa utan matchbilder..så det så!

Nä nu ska jag öva intervjuteknik!

Inga kommentarer: