fredag 20 juni 2008

Jag har hittat hem



Jag vet inte riktigt vad GPS Bro-hagen är inställd på men det kan aldrig vara den snabbaste vägen. Tror på fågelvägen som inte tar hänsyn till enkelriktat. Kanske ska köra på den riktiga GPS-tanten istället, men hon verkar inte ha så bra koll. Jag kan inte förstå varför det alltid tar längre tid att åka från arenan än när man åker dit. Jo, iofs, det kan ha något att göra med att jag lägger mig i och stänger av för jag tycker mig ha en mycket bättre väg till hotellet... men borde inte hon säga ifrån då? Eller jag vet inte.. hon kanske inte vågar.


Det var helt galet här i Wien igår natt. Turkar som åkte runt och tutade i sina bilar med sina flaggor vevandes åt alla håll. I en skåpbil hängde det ut minst tio stycken i ganska hög hastighet mitt i efter matchen trafiken. Livsfarligt. Polisen verkade inte bry sig. Istället är dom på mig och hackar hela tiden. Något jag inte riktigt kan förstå. Är det för att jag kör Audi? Igår före match skulle vi ta oss igenom en avspärrning för att komma till parkeringen utanför arenan. Två motorcykelpoliser i skinnoverall (jo det är säkert!!) stoppade och pekade åt ett annat håll samtidigt som dom pratade snabbt på tyska eller österrikiska eller nått. Jag vevade ner och visade både ackreditering och parkeringstillstånd men han bara gapade och vevade med armen i en annan riktning. Han liksom skällde och brydde sig inte alls. Med gråten i halsen satte jag foten på gasen och ropade i farten "måste du va så himla otrevlig för det??!" Fast på engelska då alltså. Å så åkte jag iväg. Ganska så snabbt för man vet ju aldrig hur poliser i skinnoverall reagerar på en sådan kommentar. Efter matchen när vi stod i kö på vägen in mot stan började en annan polis och hans kollega att gapa och veva på ett mycket aggressivt sätt. Jag körde i bilfilen bredvid den filen där tågen på vägen kör, spårvagnarna. Precis som alla andra hade jag min plats i kön och försökte inte tränga mig på något vis utan väntade på min tur att köra. Min ruta var uppvevad så jag hörde inte vad han sa och var osäker på om det verkligen var mig han ville ha ur kön. Så jag vevade ner och sa lite försynt "english?" Han fortsatte prata sitt eget språk så Maudan tolkade snabbt och konstaterade att han ville ha ut mig i tågen på vägen filen. Vaddå, ska jag köra om alla här? Polisen kom närmare och hade höjt rösten några decibel och såg mycket arg ut så jag gjorde väl som han sa och svängde ut och körde om alla som stod still. Märkligt. Alltså jag hade hajat om det var så att jag KÖRDE i tåg-filen för att komma om alla och inte fick det och han blev upprörd på grund av det, men det var ju precis tvärtom! Dom verkar i vilket fall jävligt griniga poliserna i den här stan. Och man kanske kan förstå dom iofs. Skinnoverall i 30 gradig värme skulle väl gå vem som helst på dåligt humör.. tråkigt bara att dom tar ut det på mig =(

Utflykt

Bästa stället i Wien!


I väntan på italiensk och spansk träning idag så tog jag och Maud en utflykt med tunnelbanan. Visserligen bara 3 stationer men ändå. Vi hamnade i paradiset. Finns ett område här med konsthallar, arkitektmuseum, massor med caféer och restauranger. Det spelas musik och är bara så skön stämning. Sen hade dom en hel del sköna butiker också. Det är som en stor slottsinnergård mitt i stan. Perfekt för en sån som mig. Jag ska dit i morgon också. Fast då ska vi cykla dit. Man kan hyra sådana här utanför hotellet. Sen ska vi cykla till ett badställe som Einar på IBC har rekommenderat. Det ligger vid Donau´s strand... jag är liiiiite skeptiskt men Einar säger att dom har "renat" floden just där.. fast jag fattar inte hur man bara kan rena ett vatten på ett begränsat område utan att smutsigt vatten tar sig in där och förorenar igen.. får väl se om man har några tår kvar efter imorgon. För mer än fötterna vågar man ju inte doppa.

Maud gillar sparkcyklarna på IBC.

Einar på kontoret


Det är vansinnigt kallt i mediacentret på arenan. Det känns ungefär som om man kliver rakt in i ett kylskåp. Och när det är 30 grader varmt ute är ju inte tjocktröja något man prioriterar i väskan. Men imorgon blir det nog så. Spanien vs Italien och jag får sitta på observer seat och kolla. Det är ju just en sådan match man vill vara nere vid gräset men eftersom Sverige inte är med i turneringen längre så hamnar vi långt ner på prio-listorna över sändande bolag. På finalen får vi väl lov att stå utanför och hänga. Snart kommer Basel-gänget hit och teamet är återställt. Ska bli kul.. mindre kul att vi inte har någonstans att bo från tisdag, men det ordnar sig. Har spanat in ett parkeringsgarage man kan lätt kan spendera upp till två nätter i.

Foto-västar kommer i diverse stilar och material. Här är en ganska feminint figursydd.

Inga kommentarer: