onsdag 5 september 2007

En annan form av kommunikation

Jag har flyttat och slutat åka tunnelbana. Fast egentligen slutade jag med det för längesen. Det var i samband med mitt bilköp för si sådär 2 år sen som jag valde bort det kommunala kommunikationsmedlet... eller inte helt och hållet men jag tar mig hellre fram och tebax till jobbet i min bil med min egen musik utan att behöva trängas med okända människor som luktar och låter konstigt. Ibland måste jag ta undermarkståget, inte för att någon tvingar mig utan mer för att jag jobbar vissa kontorstider då bilköerna går mig på nerverna, eller som nu när min lilla pärla står parkerad på Bollgatan i Lich =)

När jag flyttade till stockholm fanns det en gratistidning som heter Metro, sen kom City den är mer söderrelaterad och känns rätt för mig eftersom jag bor söder om stan. Nu har redaktionerna som ger ut tidningarna insett att det är bättre att sätta ut personal på alla tunnelbane-nedgångar och stoppa blaskorna i händerna på folk för att få oss att läsa just deras tidning. City hade en skön snubbe vid skanstulls nedgång som stod med ipod i öronen och som alltid såg glad ut. Jag tog gärna en tidning från honom. Metro hade nån fjortis som innan inte brytt sig så mycket men som så helt plötsligt började de ta sitt jobb mer på allvar. Det dök nämligen upp en tredje morgontidning .SE. Dom toppade bemanningen med TVÅ tidningsutdelare på varje station och sprang på ett aggressivt sätt fram emot varje person och stoppade in tidningen innanför jackan på människor bara för att få dom att läsa. Själva tidningen var också i ett mindre och mer behändigt format än de andra två. Detta beteende har resulterat i att de övriga två stackare som tidigare haft sina trogna läsare (läs mig!) nu också var tvungna att bete sig som jobbiga små försäljare i sydeuropeiska länder som försöker pracka på en billiga kopior av både klockor, väskor och smycken. Det blev tillslut ohållbart att bo kvar vid skanstull. När jag närmade mig trappan som leder ner till tågen var jag tvungen att parera alla innan jag nådde fram till mitt mål. Kom på mig själv med att fundera på vilken sida om korvkiosken man skulle gå för att lättast dribbla bort de andra så jag endast behövde ta den tidning jag ville ha. Jag fick nämligen otroligt dåligt samvete ifall jag gick förbi någon som bara försökte vara snäll mot mig och ge mig något gratis som faktiskt kan förgylla min dag. Självklart misslyckades dessa pareringar ock det slutade med att jag till slut satt på tåget med tre tidningar i handen, innan jag bestämt vilken jag skulle börja med var jag framme vid gärdet utan att ha läst en enda rad så det var bara att snällt lämna tidningarna i pappersinsamlingen och traska in på jobbet. Men då hade jag ju å andra sidan gjort en till god gärning (förutom den att jag har tagit emot en fin gåva från någon som tvingades upp i ottan bara för att dela ut en fin tidskrift GRATIS till mig bara för att jag ska sysselsätta min tågresa med något trevligt), nämligen sopsorterat!!!
ps Undra om dom sopsorterar i Kina? ds

Inga kommentarer: