tisdag 11 september 2007

Äta eller ätas...

Våtservetternas förlovade land.. neonskyltarnas mecka.. Kina.. på ett sätt förstår jag storheten, var 5:e person på den här jorden pratar kinesiska, var 4:de sekund föds en ny kines, om alla de 1,3 miljarder som bor i det här landet vill gå på fotboll samtidigt behövs 26 000 arenor för att rymma alla...men det märker ju inte vi i lilla Sverige av speciellt mycket. Dom bor ju lixom här, på andra sidan jordklotet, dit vart man kommer om man gräver en grop rakt ner (den får ju va väldigt djup då alltså). Om man tittar på en världskarta ur ett kinesiskt perspektiv är Sverige bara en fis i vinden uppe till vänster på den här planeten. Dom är störst, flest.. men ta mig tusan inte vackrast!

Det finns en mycket märklig inställning hos det här folket... "sköt dig själv och ta för guds skull ALDRIG hänsyn till andra". Dom går helt ogenerat före i köer och har en onödigt sur attityd mot alla runt omkring sig. Utom dom som jobbar på våning 20 på Shangri-La Hotel förstås, dom har gått kurs och fått MVG i rövslickeri hela bunten, det är jag helt övertygad om. Men det är ju för dom tror vi har pengar som gräs.. jag menar en natt på det här hotellet kostar lika mycket som den genomsnittlige kinesen har i månadslön, runt tusenlappen! I det här landet är ju pengar = status och respekt. På nått sätt är man bättre än alla andra om man är rik. Men taxichauffören som gnäller för han inte kan stuva in allt bagage i sin bil, eller servitrisen som blir skitsur för att jag inte vill beställa det som hon pekar på i sin meny och som "alla andra minsann tycker är gott", men som på bilden såg ut som en kokt sjögurka i skivor och upptagen ur gula havet 1862.. dom vet ju inte vad vi har för ekonomi så dom bokstavligen skiter ju i oss!

Jag ska resa runt och jobba i det här landet i 3 veckor, redan dag 2 brast det. Hela dagen har dom varit framför fötterna på mig. Nyfiket tittat, tisslat och tasslat, tagit kort när dom tror jag inte ser, vägrat förstå när jag pratar engelska med dom, inte bett om ursäkt när de råkat trampa mig på fötterna.. ha oxå med i beräkningarna att det är varmt här, väldigt varmt.. runt 35 grader och jag har av förklarliga själ inte hunnit vända dygnet rätt ännu så jag är lite grinig. Det var i vilket fall i mixed zone det hände. Mixed zone är ett område bredvid planen på arenan där spelare och tränare ger intervjuer efter match/träning. Den brukar vara indelad i en TV-zon och en för skrivande press. Efter Kinas träning idag på arenan i Wuhan rådde djungelns lag.. Vassast armbågar, eller störst kamera vinner! Jag och Tobbe var där i tid och tog en plats närmast staketet där spelarna går förbi. Fler och fler "kollegor" samlades runt om oss.. vet inte om ryktet gått att vi är svenskar och att dom anade att Marika DL skulle stanna vid vår mikrofon. Så fort den första spelaren visade sig på området blev det kaos och folk tryckte sig fram och tebax för att komma så nära så möjlligt. Sen kom hon.. Marika DL skymtades runt hörnet och jag och Tobbe ställde oss i intervjuposition och vinkade lugnt in henne i "fållan". När Marika kom fram såg även kineserna sin chans till intervju. För helt plötsligt som skjutna ur en kanon kommer dom ifrån alla håll å kanter, sticker in sina fula mikrofoner med sina ännu fulare kanal-loggor mitt i bild. Dom la sig på mina axlar, tråcklade sig in mellan mina ben, under min armbåge, men när en av dom tryckte upp sin armhåla i mitt ansikte och försöker pressa sin svettiga arm emellan mig och Tobbe för att få fram sitt intervjudon greps jag av panik. Inte bara av att jag just fått en illaluktande mans armpit rakt på näsan utan för att i det här läget äre så mycket folk att kameran håller på att lätta ifrån axeln, av sig själv! Å tänk oxå på att intervjun pågår under hela den här tiden. Jag känner hur det kokar, ett grekspel a´la Ola W är på väg ända nedifrån fotsulorna. Jag tar spjärn mot något (som senare visar sig vara en sån där liten snäll funktionär som ramlat i kaosets ena skinkmuskel) vrider upp mot mannen med armhålan och laddar med fulla kanoner och väntar på det fulaste man kan tänka sig kan komma ur en mun och ryter med ond blick... "Lägg av".. joråsurrusåatte.. lägg av då din pajas..! Undra om han överhuvudtaget förstod hur sur jag egentligen var, jag menar, lägg av på svenska blir inte direkt tuffare på engelska, fast nu sa jag ju det på svenska så det spelar ju ingen roll... och nu är det försent, kan ju inte gärna gå fram imorgon och kasta ur mig det jag hade velat skulle svida så och han skulle få sånt dåligt samvete och istället agerat min livvakt vid nästa mixed zone drabbning.. skit oxå...

Imorgon får vi sällis av Kristiansson och Kåmark.. tjohooo!! =)

1 kommentar:

lindalou sa...

Hallo!
Verkar som ett trevligt land;) Håll ut, snart är du hemma igen:)
/Linda