söndag 16 september 2007

Han vet vart jag bor!

Följde Tysklands träning igårkväll.. gick kanon... fick en synk med Arianne Hingst.. strålande.. klippte och FTP:ade på en kvart hem till Stockholm.. hur bra som helst.. fick tag i taxi precis utanför arenan.. inga problem! Bara det att den här taxistyraren tyckte inte att han behövde följa alla regler och skyltar i trafiken, tycker ju iofs inte någon av dom vi åkt med hittills, men ingen har iallfall blivit stoppad av polisen. Det blev vår chaufför. Han hade tydligen tagit smitväg utmed gågatan vid Hangzhou´s strandpromenad.. i änden på den står farbror polis och vinkar bestämt in lallaren till kanten... Jag blev lite skraj.. chauffören börjar rota i handskfacket efter papper och sånt, han stönar och stånkar och spottar och rapar (det gör dom nämligen hela tiden). Han är uppenbart irriterad. Polisen böjer sig fram och glor in genom den skitiga rutan i baksätet där jag och Tobbe sitter snällt och väntar.. bäst att undvika ögonkontakt tänker jag och börjar fingra lite på min kamera som ligger bredvid mig. Precis innan vi stannade för olovlig körning hade jag lagt märke till vad taxametern stod på.. 12 kr.. och konstaterade att vi ju var nära hotellet eftersom det kostade 15 kronor att åka till arenan.. Nu när vi stod still och taximannen stod ute och fick bannor av polisen hade den tickat iväg till närmare 16 pengar, han struntade alltså i att stänga av och tänkte att jag skulle pixa för tiden det tog för honom att få en bot .. och alla som varit i det här landet vet att det inte går supersnabbt med pappersarbetet. Kände hur stora grekspelet var på väg och sa till Tobbe, nu kliver vi ur den här bilen! Chauffören började gestikulera och prata jättesnabbt på mandarin eller något annat konstigt språk. Jag bad honom öppna baggageluckan för där låg mitt stativ. han vevade och pekade på klockan.. skiter jag i sa jag, öppna luckan och ge mig mitt stativ! Polisen gjorde tecken åt nissen att göra som jag sa.. Ha ha! Lite respekt har man med sig här i vilket fall tänkte jag och gjorde "piluttadej" minen till chauffören. Vid den här tidpunkten hade det bildats en stor folksamling runtom oss eftersom det höjdes en och annan röst i diskussionen. Nu går vi sa jag till Tobbe, chauffören sprang efter och menade att vi skulle betala.. han vägrade lyssna när jag med teckenspråk försökte förklara att han var en idiot och att jag inte tänkte betala för en olaglig resa och att han inte stängt av sin taxameter. Han gapade tillbaka med ord jag inte förstod, då kontrade jag med att gapa på svenska. Fler folk ställde sig runt och glodde. Taxichauffören var vansinnig och tog upp en bunt med sedlar ur fickan, pekade på min kamera och gapade nått konstigt igen. Jaha.. så bara för att jag har en stor dyr kamera betyder det då att om han blir nödig och måste gå på toa under en körning, ska jag betala för det då??? Det finns lixom ingen logik i deras resonemang.. Eller jag tror ju inte det iallafall, förstår ju inte ett skit av vad dom säger. Dramatiskt var det och efter att han kört efter oss och tutat en bit längs vägen så försvann han in i den kinesiska natten... Hjärtat slog lite fortare när vi närmade oss hotellt, han visste ju att det var dit vi skulle..
Var på stan idag, tog solglasögonen på mig.. och på lunchstället åt jag med pinnar så jag skulle se lite mer hemmavan ut.. nu kanske jag iofs skulle behöva ta till mer drastiska åtgärder än så för att lyckas smälta in här, men det kändes i vilket fall lite säkrare...

Ikväll är det match, Tyskland-Japan och imorgon flyger vi vidare till Shanghai för Norges match emot Ghana =) Så nu måste jag börja packa för det är transport till arenen om en halvtimme.. idag blir det nämligen buss!!! ;-)

Inga kommentarer: