torsdag 13 september 2007

Jag har brunt bälte i foto!

Äntligen har matcherna kommit igång i Wuhan så nu har fotovästen åkt på =) Fotovästen är obligatorisk för den som ska vistas på pitch, alltså nere vid planen under pågående match. Det är en slags garanti för att man fått lov av FIFA att filma/fota med egen kamera. Men på den här arenan är den även ett tecken på status ;-) Man kan likna det lite vid karate och dess rangordningssystem. Enligt färgskala: Vit = funktionärer, de lägst stående som t.ex. kan ha till uppgift att vakta en papperskorg. Grön = stillbildsfotografer, säger ju sig själv så det behöver inte ens kommenteras ;-) Blå = Tv-fotografer som jag själv men som INTE köpt rättigheterna till evenemanget och har därför begränsad access till övriga områden. Sist men inte minst.. Brun = JAG!!! he he! Ok, finns två till med brun väst men det viktiga är att jag tillhör "gräddan" av fotofolket på den här arenan.. En engelskman passerade mig igår och sa "snygg väst" (fast på engelska då.. ;-) Å då förstår ju vem som helst att han inte menar "snygg" som i snygg utan han är ju givetvis impad av min plats på rankingen! Nästa steg är att bli FIFA-delegat, dom bär nämligen flott kavaj i SVART =)

"Skandalen" har annars tagit upp den mesta av tiden.. är väl att göra en höna av en fjäder, men kan hålla med om att säkerheten är urusel. Idag klev jag in på danskarnas hotell (där det för övrigt alla lag i denna grupp bor) tog hissen upp till våning 6 med både kamera och stativ samt en reporter hack i häl.. gick in i det omtalade "spionrummet" och började filma.. skumt.

Igår kom Kåmark och Kristiansson på besök.. det var kul att se lite fler svenskar här =) Men jag blev lite osäker.. om en person som Kåmark som reser runt jorden flera varv per år till div konstiga länder.. om inte ens han borstar tänderna i kranvattnet här och torkar av besticken med servett innan han äter.. ska man va orolig då?? Fast risken är nog större att man dör i baksätet på en taxi här än av bakterieförgiftning. Å då kan man välja på att gasas ihjäl av den svarta röken som pumpar ut ur alla bilar och bussar, eller genom en gammal hederlig krock! Taxibilarna är ju nämligen utrustade med ickebefintliga säkerhetsbälten i baksätet, men man behöver inte vara orolig för att flyga ut ur rutan och över motorhuven.. å nej så långt har dom tänkt. Det sitter nämligen ett järnstaket som gränsar av framsäte ifrån baksäte och som lixom motar och skickar tillbaka det som vid kollision är på väg fram! Chauffören som körde oss hem idag hade rykt med sig vevarna till rutorna i baksätet också i bara farten, men glömt att veva upp dessa innan.. joråsåatte... vinden kan va skön ibland när det är varmt men inte i 110 km/h på 50 väg kryssandes mellan illaluktande lastbilar och sådana där tankbilar som åker runt och spolar rent vägarna med vatten... Imorgon ska jag packa ner regnrock!

Inga kommentarer: