måndag 24 september 2007

Pappa skulle varit stolt!

Tillbaka i Hangzhou.. en stad som går i temat kommers. En ställe i min smak med andra ord =) Men det är alltså helt sjukt. Finns affärer precis ÖVERALLT! Sist vi var här, eller alltså vi har varit här 2 vändor förut men då hare varit hotell och arena man sett.. nu när semifinal nr 2 inte är förrän på torsdag kan man passa på att spana in omgivningarna. Bor då givetvis på flotta Shangri-La.. Har jag inte sagt det förut så tål det att upprepas: Denna hotellkjedja har jag placerat i det övre skiktet bland mina topp 10. Servicen är outstanding! Nog om det.. Nu shopping! Vi tog en taxi ner till den omtalade "night market", två gator fulla med kinesiska knallar som sålde diverse prylar alltifrån brända DVD-filmer till kopior på kläder, väskor, skärp, glasögon.. a det mesta fanns. Ett paradis för en sån som mig, mardröm för såna som Fredrik J. Han jobbar bara med "äkta" varor, svåra italienska märken som han bara säljer till de butiker HAN tycker är lämpliga som återförsäljare.. Det har fredrik förklarat på pedagogiskt försäljningsspråk är för att bibehålla klädmärkets exklusivitet. Fredrik skulle aldrig ens visa sig i sådana här simpla kvarter där man får sin vara nedtryckt i en plastpåse likt dom man stoppar frukten i på ICA och där Gucci och Prada väskorna kostar mindre än en enkelbiljett med rälsbussen till Järpås. Nä, Fredrik handlar bara i klädaffärer med dörrar helt i glas, där han får sitta ner i skinnbeklädd möbel och bli serverad Evian medan han funderar på om den svarta Dolce & Gabbana scarfsen passar bäst till hans senaste RARE rock i skinn med mycket hög krage i päls eller om han ska gå på en smalare byxa i grått som funkar till dom tjusiga halvhöga skinnbootsen från Paul Smith!

Jag gled i vilket fall in på marknaden med laddad plånbok =) Började vid första bästa bord och sög tag i ett par Gucci-tofflor jag tänkte jag skulle ta med till Thailand för att reta Fredrik litegrann..hi hi.. Killen sa sitt pris.. 100 kinespengar vilket är typ 100 svenska. Efter ett hett tips från sportchefen om att man ska pruta ner till 10 % av priset kontrade jag med att knappa in 40 på hans miniräknare.. (det är nämligen så man kommunicerar här). Redan då insåg jag att jag förlorat... han sa "nooo" lite surt och slog raskt in 70 "last price last price".. no no sa jag och började gå därifrån. Väntade ihärdigt på att han skulle ändra sig och följa efter, men icke! Asså jag ville ju ha dom där sandalerna men kunde ju inte direkt gå tillbaka och säga "ok då".. Hade ju lätt varit värt 70 spänn för att få se Freddans min när jag gled in på Arlanda i falska Gucci-sandaler. Fasen oxå! Måste erkänna att det var lite läskigt det där med prutningen. Försökte minnas hur pappa gjorde när vi var i Italien 87 och han och mamma skulle köpa varsin på den tiden moderiktig skinnjacka. Misstänker att farsan fick ett riktigt bra pris för hans jacka hänger fortfarande kvar i källaren hemma. Den är bergis modern nu igen och då har han ju helt plötsligt köpt en jacka som han kan återanvända vart 20:e år.. och då innebär ju det att den borde va så billig vid det här laget att han ju egentligen borde få betalt för att använda den.. eller? Äh jag vet inte.. Efter att övat några ggr så blev jag i vilket fall varm i kläderna tillslut.. och då menar jag inte för att det var 40 grader varmt och fuktigare än i en finsk bastu.. Jag prutade som om jag aldrig gjort något annat! =) Köpte t.ex. 10 par calvin klein-trosor. Kinesknallen ville ha 450 spänn.. Ha ha! "Never" sa jag och skrattade högt och tydligt.. för det ska man göra, skratta så dom tror att du verkligen hajar att dom vill ha på tok för mycket pengar. Du får 200 inte en kinespeng mer! Då började tanten skratta åt mitt bud och sa "last price 350, feel..good quality", "Not that good" sa jag och smällde in 250 på miniräknaren. Tanten skakade på huvudet och då vände jag på klacken och gick... "Wait wait, ok ok" Ha ha! Jag vann =) Blev naturligtvis blåst på alla mina inköp och lyckades aldrig komma under 50 % av utgångspris, men gick ändå ifrån marknaden och kände mig som en vinnare =)

Imorgon är det så kallad "Moon cake festival" här vid sjön bredvid hotellet. Enligt en amerikansk tv-journalist som tipsade om evenemanget ska det tydligen vara nått i hästväg. Månkaka är en liten bulle som ser ut som en blomma ungefär och som man köper i fina askar med kinesiska tecken och mönster på. Tänker mig att det kunde vara liknande vår fettisdag då man äter den spännande bakelsebullen Semla =) Så jag frågade en försäljare vad det var i dom där kakorna eftersom dom verkade va så speciella.. Hon svarade: "Ägg". - Jasså, sa jag och låtsades va förvånad precis som ägg är en mycket exotisk ingrediens i kakbaken hemma i Sverige...
Vet inte om jag minns rätt men har precis för mig att det bakades något liknande i barnprogrammet Trolltider.. där karaktärerna var pyttesmå och bodde i en gammal sko i en skog och det fanns en elak häxa med hes röst som jag var rädd för och en snäll fe som Totte var förtjust i. Totte spelades av han som var Olyckan i "Trazan och Banarne". Kommer ju inte på vad han heter. A i vilket fall, jag minns att de bakade kakor med mån-tema och sjöng en sång under tiden för att kakorna skulle bli goda eller nått. Ska se om det blir nått liknande arrangemang imorgon. Återkommer med recension av både kaka och festivalstämmning!

Inga kommentarer: