tisdag 18 september 2007

Jag ska flyga inrikes badkar!

Resan i taxin från arenan i Shanghai efter att USA piskat Nigeria i regnet tidigare ikväll till Crown Plaza en bit därifrån var lite läskig faktiskt. Man såg inte en människa ute på gatorna.. å då bor det ändå runt 17 miljoner i den här stan! I presscentrat efter matchen började personalen tidigt att gå runt och be amerikanska/brittiska/nigerianska/tyska- journalistkåren att vara så snälla att jobba fort ikväll pga tyfonens ankomst senare i natt.. Min överföring av inslaget tog 40 minuter. FIFAs representanter kom regelbundet förbi för att kolla hur lång tid det var kvar så de kunde stänga och låsa i tid. Personalen i OB-bussarna packade ihop all sin utrustning och försvann direkt efter matchen. Jag stod med stativet i hand och kameran hängandes på axeln och ryckte nätverkskabeln så fort inslaget tickat igenom till stockholm. Ner med datorn och ut på gatan och vevade in en taxi. Så nu sitter man här på executive floor närmare bestämt våning 17 på hotellet och väntar med spänning på det som komma skall. Enligt ryktet 06.00. Dom har tydligen evakuerat folk någonstans men jag vet inte var. Taxi-invinkaren på hotellet kollade konstigt på mig förut när jag sa att vi nog skulle åka härifrån imorgon.. "Ni ska nog inte gå utanför dörren". Orla den skottska presstjejen hos FIFA sa att vi gjorde bäst i att ta oss härifrån så fort som möjligt efter matchen.. öhh.. asså nä vi har ingen biljett varken hit eller dit, flygen är ju lixom inställda och tåg känns ju sådär om det blåser.. vi stannar i Shanghai inatt.. Orla kollade oxå konstigt och sa.. "Oh... I see". Tycker att skrivbordslampan flimmrar lite men det kanske är inbillning..

En tysk journalist som oxå letat sig hit till hotellet, klev in i hissen på plan 7 (när vi var på väg upp till vån 17) och tryckte på 10:an. Han hade tagit en öl.. eller två.. jag hade nog tippat 22 men skitsamma. Han sa i vilket fall att på CNN sa dom att det inte var en supertyfon längre utan att den avtagit till normal tyfonstyrka..ja men då så! Vad fan är normal tyfonstyrka? Jag tvingade Tobbe att ringa Anders Nylund meterolog på fyran och fråga vad en tyfon egentligen är. Jag har ju nämligen lite svårt för tromber, åska och annat otyg som kommer där uppifrån. Han sa att de är en stark vind, sisådär 55 meter/sekund blåser den att man ska ta den på största allvar.. jo tack jag tror inte jag kommer vika mig av skratt direkt när den entrar Shanghai´s stadsgräns. Kommer sitta vaken hela natten på våning 17 och kolla ut genom mitt fönster. Vid minsta lilla tendens till vindpust tänkte jag att jag skulle lägga mig i badkaret. Jag menar det borde va rätt smart om nu väggarna blåser bort och jag far ut i den starka vinden att jag åtminstone har något att hålla i, ett skydd när jag så småningom ska ta mark igen.. vart det nu kan tänkas bli? Spännade!

Dagens Kines: Måste bara berätta det mest bisarra jag upplevt under min vistelse här, och ja.. detta slår de topsande städkineserna med hästlängder. Vi gör ju en del inrikesflygningar här, närmare bestämt 10 st. Man kommer ju ganska nära varandra i ett flygplan så att säga. Man får en helt annan inblick i hur kinesernas syn på sin omgivning egentligen fungerar. Alltså dom bryr ju sig inte så speciellt mycket. Inte bara det här att dom knuffas utan att be om ursäkt och totalignorerar vid tilltal, utan dom skiter ju fullständigt i om dom lider av tåbira, dom tar ändå av sig skorna i ett fullsatt flygplan och slänger gärna upp de nakna fötterna på sätet framför. Antar att det är för att få den där totala utvädringen av fotsulorna. Eller att det faktiskt inte alltid serveras nudlar på planet, dom SUGER ändå i sig både ris och köttbullar högt och tydligt, tuggar med öppen mun så att alla ska höra hur väl maten mals mellan deras tänder och tunga i en smaskande symfoni. Eller att dom drar ner i halsen det man ska ha i näsan för att sedan hosta upp igen (man tycker ju dom borde haja att dom slipper den omvägen genom en enkel snytning) och spottar sedan ut det i den där papperspåsen som ligger i "stolsfickan framför dig". Har aldrig riktigt förstått vad den var till för.. jag menar man kräks väl ändå inte i en påse gjord av papper?? Men nu har jag ju fått svaret! Priset går ändå till: Mamma kines som är ute och flyger med lille pelle kines som kanske är runt 5 bast skulle jag tippa. När planet tagit mark och alla ivrigt står i gången och trycker varandra i ryggen eftersom det tydligen går mycket fortare då för flygplatspersonalen att köra fram den där mobila bryggan och öppna dörren så alla får springa ut eftersom dom har så bråttom, DÅ bestämmer sig lille pelle för att han vill kissa. Och det är ju inget problem utan mamma kines drar helt ogenerat ner byxorna på gossen, tar fram vattenflaskan i plast som man fick under flygturen och stoppar ner lille pelles petter-niklas i den och säger något på kinesiska.. jag antrar det va något i stil med "släpp på". Såklart lille pelle gjorde sina behov och när han kände sig nöjd skruvade mamma kines på korken och placerade flaskan i "stolsfickan framför sig"

Inga kommentarer: