måndag 10 september 2007

Kineser kineser


Då har man checkat in på Horizon Club (våning 20 för det lite finare folket med egen frukostmatsal, gratis vatten och dygnet runt betjäning) på Shangri-La Hotel i Wuhan i Kina. Det här ska va mitt hem i 6 dagar och jag kommer inte röra mig utanför hotellets väggar, (förutom till arenan då såklart!). Verkar livsfarligt och Wuhan kan nog va det mest oattraktiva jag sett i storstadsväg.. eller.. jag vet ju inte om det räknas som en storstad, även fast det bor 4 millar här så behöver ju inte ytan vara anpassad efter antalet invånare. Vi är ju trots allt i Kina.. herregud, jag vet inte vart jag ska börja, men det kan jag säga har hamnat i en sämre version av Sällskapsresan där alla kineser liknar Stig-Helmer.. en parodi på dom själva! Helt seriöst, när vi anlände till bagagebanden i Wuhan så ställde sig alla vid band 7, då började band 8 bredvid att snurra.. alla kineser gick dit.. då stannade det bandet och istället startade 7:an igen.. alla kineser gick dit.. inga väskor utan istället satte band 8 igång en gång till.. kineserna skyndade fram med sina vagnar och stod på tå för att se om deras väskor syntes på bandet. Plötsligt kommer en man farandes från andra sidan och tog kurvan runt bandet med nöd och näppe.. fortsätter flåsandes förbi och bort till den väska som var först ut på banan så att säga och som nu är på väg att åka ut genom väggen igen för att ta ett nytt varv. Den andfådde mannen hinner precis slita av den ifrån bandet och kasta upp den på vagnen.. han drog därmed en lättnadens suck.. som om han bara hade en chans.. ETT varv på sig att ta sin väska annars försvinner den ut och bort föralltid ut i händerna på nån elak väskperson som sedan sticker ut huvudet ur väggen och ropar.. "Ha ha! Skyll dig själv! Du hade din chans!"

Höjdpunkten idag var nog ändå toalettbesöket efter inrikesflyget till slutdestination.. Var svårt kissnödig å mannen på sätet utanför mig (ja.. jag fick en mittemellanplats!!) med starkt doftande fötter sov typ hela resan, förutom under själva landningen men då ska man ju snällt sitta i sitt säte med säkerhetsbältet på så det blev inget toalettbesök under flygningen...Sprang i vilket fall in på närmaste damrum å in i första bästa bås å kände mig rätt nöjd med att jag lyckades lokalisera en toalett i ett sådant tidigt skede så att säga.. efter att ha suttit där på huk med kramp i benen (för det är tydligen i den positionen dom trivs bäst att göra det dom ska på damrummen i det här landet) kliver jag ut och möts av en helt sjuk syn. Där sitter en städtant på handfatet å blir petad i örat med en tops av en annan städtant!! Alltså förstå det bisarra i den situationen! Jag skrattade så jag grät.. Ok att jag inte hade sovit på typ 839 timmar och var så trött att det kändes som jorden gungade och precis ALLT var skoj just då.. men seriöst.. gör man verkligen så??!! Peta dina egna öron istället!! HAHAHA!!=)

Maten är sådär.. Tobbe fick en ljummen hamburgare inlindad i folie på flyget mellan Beijing och Wuhan.. Är helt övertygad om att det var hundkött däri.. fy vad äckligt!! Jag tog två glas cola och en clementin jag köpte på flygplatsen samt en kinesisk iste på flaska. Kan ha varit den dyraste clementin jag någonsin köpt. 14 spänn! Frågade en av de tolv expediterna i affären ifall det verligen inte var en apelsin jag fått tag i men hon bara pekade på kassan och sa åt mig att betala. Jag åt min clementin med andakt.. Var det en väldigt sällsynt clementinsort eller hade Dalai Lama välsignat den med handpåläggning..?isåfall hade det ju iofs varit helt ok, han är ju grym å lite av en idol men jag har ju svårt att tro att så skulle va fallet.
Har i vilket fall toppat dagen med en helt fantastisk sushi här på hotellet=) Känns ju skönt att man kan äta något iallafall =)
Dom har ett fantastiskt gym här oxå med allt man kan tänkas behöva samt bastu, pool, massage och div spa-aktiviteter! Å så har jag världens största säng! =) Imorgon blire presskonfa + träning med Kinas damlandslag! Gonatt!

Inga kommentarer: